THEATER
OP DE RAND
Over afscheid nemen.
Of geen afscheid hebben kunnen nemen.
Over vechten voor iets wat al verloren is en daar opnieuw voor kiezen als dat moest.
SNEEUWLICHT
Als de gast van de avond niet komt opdagen, ontspint zich een liefdesverhaal waarvan het steeds moeilijker uit te maken valt wat echt gebeurt en wat niet.
VOOR ALTIJD DE ZOON
Een biografisch portret op scène. Gebaseerd op Brief an den Vater van Kafka.
DE BOSSEN IN
We moeten altijd.
We moeten overal.
Tijd maken.
Plannen.
Uitstellen.
Het hoofd boven water houden.
nacht/zicht
(EN WANNEER ER MET VIER NIKS TE VIEREN VALT!)
(16+)
Tekst en regie: Heleen Desmet
Spel: Els Olaerts, Marthe Schneider, Tom Ternest en Bart van der Heijden
Muziek: Jan D'haene
Scenografie: Gilles Pollak
Techniek: Steven Bosmans
Kostuums: Leila Boukhalfa
Dramaturgie: Mieke Versyp
Productie: Justine Chemay
Met dank aan: MoMeNT-festival Tongeren, CC Asse, CC Nova Wetteren en deRUIMTE
Spreiding: Collage Producties
Vier mensen / midden van de nacht / een donker bos*
Kaan en Merel zijn de weg kwijt / op de vlucht*.
Een vrouw van zestig op hoge hakken is het bos aan het opruimen / sporen aan het wissen*.
Een politieagent in ‘burger’ staat met zijn pistool te zwaaien / weet wat hij doet*.
Hun aanwezigheid is niet toevallig.
Hun ontmoeting wel.
*schrappen wat niet past
‘nacht/zicht (EN WANNEER ER MET VIER NIKS TE VIEREN VALT!)’
gaat over hoe wij veel vaker dan gewoon te luisteren naar elkaar,
dingen zelf beginnen invullen,
waardoor heel wat miscommunicatie ontstaat
en alles alleen maar ingewikkelder wordt.
De voorstelling zet
op humoristische en ontroerende wijze
onze menselijke onkunde van geduldig luisteren
in de verf
en heft het glas op verbinding.
OP DE RAND
Tekst en spel: Bart van der Heijden, Heleen Desmet
Muziek: Lucas Heytens
Eindregie: Sabien Van Moorter
Decor: Bart van der Heijden, Heleen Desmet, Timme Afschrift
Techniek: Tristan Feyten, Stefan Vandenberghe, Hans Rigouts
Originele foto: Kristof Vandeperre
Co-productie: Luca Drama
Twee mensen vinden elkaar op een dak.
Per toeval.
Elk met hun eigen verhaal.
Zij staat op het punt om te springen.
Weloverwogen.
En hij aanvaardt.
Uiteraard.
Zonder twijfel.
OP DE RAND gaat over afscheid nemen.
Of geen afscheid hebben kunnen nemen.
Over vechten voor iets wat op voorhand al verloren is.
En daar opnieuw voor kiezen als dat moest.
Over anders willen zijn.
Over anders kunnen zijn.
Over zoeken naar geluk.
Over vriendschap.
Over loslaten.
Over loslaten als basis voor vriendschap.
Over troost.
Op de rand is een voorstelling waar muziek, humor en het leven met elkaar in dialoog gaan.
Wie met vragen zit over zelfdoding, kan telefonisch terecht bij Tele-Onthaal en de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de website http://www.zelfmoord1813.be
(16+)
Sneeuwlicht
Tekst en concept: Heleen Desmet
Eindregie: Carl von Winckelmann, Bo Koek, Rik Elstgeest
Spel: Bram Kelchtermans, Anke Jochems, Heleen Desmet
Decor: Marjolein Guldentops, Stefanie Becquet, Romy Vanderveken
Techniek: Bart van der Heijden
Co-productie: Luca Drama
Als de gast van de avond niet komt opdagen, ontspint zich een liefdesverhaal waarvan het steeds moeilijker uit te maken valt of het echt gebeurt of niet.
Lennie, Ann en Bart slaan de handen ineen om een salon rondom het leven en werk van beeldend kunstenaar Hugo Veldt te brengen. Als de kunstenaar de avond van het salon op zich laat wachten, zijn de drie organisatoren genoodzaakt hun plan steeds meer los te laten. De avond kent een uitnodigende ambiance, maar legt tevens op overtuigende wijze een aantal eigenaardigheden van de kunstenaar, het kunstenaars vak en de kunstwereld bloot.
Het bijzondere en excentrieke karakter van de buitengewoon begaafde meester is immers onvoorspelbaar en leidt dus telkens tot allerlei onvoorziene omstandigheden.
Omdat Veldt's uitgesproken persoonlijkheid door velen als bijzonder aantrekkelijk wordt ervaren is het niet uitgesloten dat er zich in Sneeuwlicht voor uw ogen een soapachtig liefdesverhaal ontspint.
"Sneeuwlicht is een intelligent geconstrueerde tekst waarbij je je voortdurend afvraagt wat er waar is en wat niet" - TAZ
"..of Sneeuwlicht nu ‘gewoon goed’ of toch wel ‘fantastisch’ is. Laten we het vooral op ‘fantastisch’ houden." - TAZette